بهترین رژیم غذایی در بیماران کرونایی

شمیران سوپرشمیران سوپر
239 بازدید
تغذیه بیماران کرونایی

ویروس کرونا همانند سایر بیماری ها که مستقیما با سیستم ایمنی بدن سر و کار دارند نیاز به مراقبت های ویژه و اصولی برای درمان سریع و جلوگیری از تشدید فعالیت این ویروس در بدن را دارد.  لذا برای درمان سریع در کنار استفاده از داروها،  باید یکسری رژیم غذایی در بیماران کرونایی را برای جلوگیری از پیشرفت و جهش آن را رعایت کرد تا وارد مرحله خطرناک نشود. در این مقاله به بررسی چگونگی تنظیم رژیم غذایی مناسب، برای این دوره بیماری را مورد بررسی قرار دادیم.

عناوین اصلی :

  • ویروس کرونا یا Coid 19
  • عوارض مهم ویروس کرونا
  • ویروس کرونا چه افرادی را هدف قرار می دهد؟
  • کرونا انگلیسی
  • رژیم غذایی در بیماران کرونایی
  • بهترین رژیم غذایی برای کرونا

ویروس کرونا یا Coid 19

کرونا ویروس با نام علمی Coronaviruses که به عنوان کوئید ۱۹ ( Coronavirus disease 2019 ) معروف می باشد از خانواده هانتا ویروس با نوع عمل‌کردی مشابه سرماخوردگی می باشد.  اما با شدت بیشتر و انتقال سریعتر می باشد و در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن فرد ممکن است دچار مرگ ناخواسته شود.

ویروس کرونا یا ویروس چینی که برای اولین باز از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و خیلی سریع در کل دنیا پخش شد به وجود آمد. جهش سریع و قابلیت انتقال بالای این ویروس به دلیل طراحی توسط انسان به یکی از خطرناک‌ترین ویروس های دنیا تبدیل کرد که تمام دولت ها برای کنترل و مهار این ویروس با چالش بزرگی درگیر شدند.

کلمه کرونا از واژه لاتین corōna که معنی تاج می باشد گرفته شده است. به دلیل خاصیت عفونی، این ویروس در زیر میکروسکوپ به شکل یک گردی چرب و لزج با شاخک هایی تاج مانند می باشد که همان ویروس تاج دار مشهور می باشد.

عملکرد سیستم ویروس کرونا یا کوئید ۱۹ همانند ویروس آنفولانزا بوده و کل سیستم ایمنی بدن، ریه‌ها و گلو و حس چشایی را اما با شدت بیشتری نسبت به آنفولانزا درگیر می‌کند، که به شکل های مختلف در بدن افراد ظاهرا می شود.

کرونا ویروس

عوارض مهم ویروس کرونا

از مهمترین عوارض ویروس کرونا می توان به تب بالا، سرفه، تنگی نفس و سردرد اشاره کرد که به وفور در بین مبتلایان شناسایی شده است. هر چند عوارض جانبی مختلفی نیز ثبت شده است که جهش یافته‌گی و تطبیق خود با شرایط محیط در بروز نوع عوارض دیگر آن تاثیر بالایی دارد.

با توجه به سایر بیماری ها مانند سارس و مرس ویروس کرونا ۹۵ درصد موارد بالای ابتلا و مرگ و میر نسبت به هم خانواده خود را ثبت کرده است. به همین دلیل در صورت دچار شدن به این بیماری باید از رژیم غذایی در بیماران کرونایی که تحت شرایط خاص می باشد استفاده کرد.

ویروس کرونا چه افرادی را هدف قرار می دهد؟

مخاطبان سنی ثبت شده برای بیماری کوید ۱۹  افراد زیر ۲ سال و افراد بالای ۷۰ سال می باشد. که به مرور مشخص شد افراد سنی مختلفی ممکن است درگیر شوند. افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، مشکلات ریوی، کلیوی، زنان باردار و شیرده، و بیماران مختلفی که به نوعی با ضعف و چالش سیستم ایمنی بدن درگیر هستند در خطر ابتلای بالا به این ویروس هستند.

کرونا انگلیسی

Lineage B.1.1.7 از خانواده SARS-CoV-2 می باشد که نام کرونای انگلیسی مشهور است در نوامبر ۲۰۲۰ در گیر و دار ویروس کرونا در انگلستان به وجود آمد. این ویروس جهش یافته‌تر و بی علامت تر از همتای خود کوید ۱۹ می باشد که از پروتئین سنبله ای قویتر و تغییر به حالت های مختلف در بدن شناسایی این ویروس با سختی انجام می شود.

با ورود ویروس انگلیسی به بدن علایم آن تا پنج روز آینده ظاهر می شود و در صورت ابتلای فرد تا ۳ روز ریه ها را درگیر مرگ  و زندگی می کند. اما بعد از بهبودی از این ویروس بدن با عوارض مختلف که مهمترین آنها خستگی و از دست رفتن توان بدن می باشد مواجه خواهد شد.  لذا برای جلوگیری از شدت این مشکل باید در دوره بیماری این ویروس و پس از آن با رعایت نکاتی در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد.

کرونا ویروس در هر شکلی که باشد در بسیاری از موارد علایم مخفی را با خود همراه دارد که هنوز توسط محققان عملکرد و اثر گذاری آن در بدن به صورت کامل شناسایی نشده است. اما تحقیقات فعلی اثبات کردند که برای جلوگیری از ابتلا شدن به این ویروس علاوه بر رعایت بهداشت فردی و دوری از تجمعات از تغذیه مناسب چه قبل از ابتلا و چه زمان ابتلا به ویروس با دقت بالایی در بیماران مهم می باشد.

رژیم غذایی در بیماران کرونایی

نظرات و توصیه های مختلفی را شما می توانید برای شرایط تغذیه ای در دوره بیماری کرونا پیدا کنید. اما با توجه ظهور ویروس کرونا به شکل های مختلف با توجه به شرایط زیست محیطی فرد غذاها و نوشیدنی ها باید با نظر کارشناسان و پزشکان متخصص تغذیه با دقت کامل انجام بگیرد.

با توجه به اینکه سلول ها و گلبول های بدن در زمان بیماری ضعیف و عملا عملکرد صحیح خود را از دست می دهند. تغذیه مناسب و تامین ضعف بدن یکی از فاکتورهای مهم در زمان این بیماری می باشد. عمدتا به بیماران توصیه می شود از غذاهای گرم، بدون چربی و کاملا پخت شده و بهداشتی استفاده شود.

اما اگر بصورت دقیق به بررسی روش های تغذیه ای صحیح این بیماری بپردازیم نکات بسیار مهمی وجود دارد که با رعایت این نکات می توانید به سلامت و اطمینان بیشتری دوره ابتلا به این بیماری را طی کنید. نیازی به ترس و وحشت از این بیماری وجود ندارد چرا که ترس و استرس یکی از عوامل تشدید کننده این ویروس در بدن می باشد.

ویتامین D

اثبات شده است که کمبود ویتامینD  در افراد مبتلا یکی از عوامل مهم و تاثیر ‌گذار می باشد که باید در تغذیه به آن توجه بیشتری کرد. ویتامین D مستقیما با سیستم دفاعی بدن و تقویت آن کار دارد و برای تامین آن باید از غذاها و میوه های دارای این ماده غنی در رژیم غذایی در بیماران کرونایی استفاده کرد.

غذاهایی مانند گوشت ماهی، روغن ماهی از منابع مهم تامین ویتامین D در بدن می باشد. همچنین به مقدار کمتری در مواد غذایی مانند جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ، شیر گاو، شیر سویا، آب پرتغال، نیز یافت می شود. بنابرین در دوره رژیم غذایی در بیماران کرونایی باید آنها را تامین کرد تا فرد تغذیه ای مناسبی داشته باشد.

ویتامین D را می توان از طریق غذا یا مکمل یا قرص های ویتامینه تامین کرد. اما نور خورشید یکی از طبیعی ترین و رایگان منابع تامین ویتامین D می باشد. لذا تا حد ممکن اگر نور خورشید در محل قابل دسترسی است شخص بیمار به مدت ۲۰ تا نیم ساعت در معرض نور خورشید مستقیم در زمان اوج آن زمان ظهر قرار بگیرد تا سلول های بدن اقدام به تولید ویتامین D کند.

کرونا ویروس

سبزیجات و صیفی‌جات

سبزیجات و صیفی‌جات در کنار هم نیز یکی از عوامل مهم در تقویت سیستم ایمنی و بازیابی سریع قدرت بدنی می باشد. سبزیجاتی نظیر کاهو، کلم، نخود سبز، هویج، گوجه فرنگی، سیر، پیاز، فلفل دلمه، گل کلم، فلفل تند، سیب زمینی مهمترین منابع غذایی تامین ویتامین های مختلف برای رژیم غذایی در بیماران کرونایی می باشد.

سبزیجات و گیاهان را می توان بصورت خام یا پخته شده در مواد غذایی بدون چربی مانند سوپ و آش تهیه و استفاده کرد. در دوره این بیماری سعی کنید از نمک و شکر به کمترین حد ممکن استفاده کنید و نمک غذا را با استفاده از خود سبزیجات و صیفی‌جات تامین کنید.

مصرف حبوبات

حبوبات نیز در استفاده از مواد غذایی برای بیماران کرونایی اهمیت بیشتری دارد. حبوبات مانند لوبیا، سویا، نخود، عدسی عمدتا منابع اصلی برای کسب ویتامین هایی مانند آهن و سلنیوم که مهمترین نقش در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد می باشد. لذا در تهیه سوپ و مواد غذایی گرم بدون چربی مانند آش برنج، آش جو برای دوره بیماری از حبوبات به اندازه مناسب در پخت غذاها استفاده کنید.

از غلات مانند بادام، گردو، پسته و فندق در وعده غذایی بیماران حتما گنجانده شود. این مواد می توان به عنوان میان وعده برای جلوگیری از تحلیل قوا استفاده کرد.

از منابع و مواد غذایی کربو هیدرات دار پیچیده همچون برنج، نان سبوس دار و سیب زمینی در تمام وعده های غذایی روزانه برای رژیم غذایی در بیماران کرونایی استفاده شود.

مصرف آب کافی

آب و مایعات به عنوان سیال در سوخت رسانی و انتقال مواد غذایی در بین سلول ها نقش بسیار زیادی دارد. در دوره بیماری سعی شود به حد زیاد از آب استفاده شود. برای بهتر کردن مزه آب می توان از آبمیوه های طبیعی مثل هندوانه، آب پرتغال، آب سیب و هویج استفاده کرد.

از مصرف کافئین، نوشیدنی های انرژی زا و قهوه به شدت پرهیز کنید چرا که باعث سوخت آب در بدن شده و سریعتر آب بدن را مصرف می‌کند.

چربی های اشباح شده

به جای استفاده از چربی های مصنوعی مضر مانند پالم و روغن های جامد که برای دوره تغذیه کرونا مناسب نیست می توان از روغن های گیاهی خالص مثل زیتون، کنجد، کلزا در پخت مواد غذایی استفاده کرد. از سرخ کردن غذا در این روغن ها به شدت پرهیز کنید.

چاشنی های غذایی و طبیعی

در گروه غذایی برای چاشنی ها که به عنوان مکمل و طعم دهنده استفاده می شود جایگاه ویژه ای قرار دادند. چاشنی ها به عنوان طعم دهنده و کمک به قابل مصرف بودن غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف زنجبیل، دارچین،زردچوبه، چای داغ، دمنوش ها، عسل جز موادی می باشند که به تسریع و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بالایی را خواهند داشت. می توان از ترکیب عسل با شیر، یا لیمو یا نوشیدنی های مختلف مثل موز تنوع غذاها در رژیم غذایی در بیماران کرونایی را تنوع داد.

موارد بالا تنها بخشی از رژیم غذایی در بیماران کرونایی محسوب می شود که در خانواده ها می توان به شکل های مختلف در وعده های غذایی مختلف مورد استفاده قرار داد. تا اتمام دوره بیماری و بهبودی کامل استراحت و پرهیز از فعالیت های خسته کننده را در اهمیت قرار دهید.

بهترین رژیم غذایی برای کرونا

متخصصان علم تغذیه با درک اهمیت ویتامین های مواد غذایی مختلف در دوره نقاهت هر فرد از بیماری کرونا تاکید بیشتری کردند تا امکان بازگشت و اختلال در فعالیت بدنی را به حداقل زمان ممکن برساند. ۲۰ روز بعد از بهبودی از کرونا ممکن است دارای عوارض ناخواسته ای باشید که می توانید با تغذیه ای مناسب این عوارض را کاهش داد تا سلامتی کامل به دست بیاید.

در طول این ۲۰ روز باید تغذیه ای خود را به حد نرمال نگهدارید و همان رژیم غذایی در بیماران کرونایی را تا حدودی در این مرحله هم رعایت کرد.

استفاده از سبزی های پوره ای ، اضافه کردن سالادها، میوه هایی که دارای ویتامین های مهم مانند C,D باشند اهمیت بالایی را دارا می باشد. استفاده از پرتغال، لیمو شیرین برای بهبود تنفس نقش بالایی را دارد لذا تا حد ممکن در صبحانه از آب این میوه ها استفاده کنید.

لبنیات کم چرب و سفیده تخم مرغ ارزش پروتینی و غذایی بالایی را دارا می باشد می توان از آب پز شده سفیده تخم مرغ در دوره نقاهت در برنامه غذایی استفاده کرد. سعی کنید از مواد غذایی پر چرب پرهیز کرده و صرفا از مواد مقوی و طبیعی برای تامین قوای تحلیل رفته در دوره بیماری استفاده کنید.

نتیجه گیری

بیماری کرونا به هر شکلی که باشد تنها یک ویروس است که در مقابل حرارت و گرما بی تاب شده و از بین می رود. تا حد ممکن با گرم نگاه‌ داشتن بدن از طریق تغذیه مناسب و استفاده از مواد غذایی مناسب که با داروهای مصرفی تداخل نداشته باشد در مبارزه با بیماری کوئید ۱۹ می توان زود خلاص شد. تمام مواد غذایی موجود در اطراف ما همگی بصورت طبیعی دارای خواص شگفت انگیزی هستند که با شناسایی آنها می توان در تغذیه روزانه قرار داد تا سلامتی بدن تامین شود.

 

دسته بندی سایر نوشته ها مقالات جذاب و خواندنی وبلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست کالا


    limit 500kb

    عضویت در خبرنامه

    عضویت در خبرنامه شمیران سوپر

    نمادهای ما

    logo-samandehi
    سبد خرید

    سبد خرید شما خالی است.

    ورود به سایت
    کمک لازم دارید؟ چت آنلاین