از لیبل های غذایی،بایدها و نباید ها چه میدانیم ؟

admin admin
61 بازدید
لیبل غذایی

توجه به لیبل غذایی و موادی که باید از آن ها دوری کنیم

لیبل مواد غذایی شاید برای خیلی از افراد حائز اهمیت نباشد. شما جزء کدام دسته هستید؟
– آن دست از افرادی هستید که قبل از خرید هر محصول غذایی لیبل و برچسب غذایی را بررسی می‌کنید و بر اساس کالری، ویتامین‌ها و درصد ارزش غذایی روزانه؛ اقدام به خرید می‌کنید و به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید؟
– یا شاید هم اهمیتی برای میزان کالری دریافتی و همچنین فوائد و مضرات مواد غذایی قائل نیستید؟
جزء هر کدام از موارد بالا که هستید؛ با شمیران سوپر همراه باشید تا نکات بسیار جالب و کاربردی را درباره‌ی لیبل و برچسب مواد غذایی با شما به اشتراک بگذاریم.
حتی اگر شما تولیدکننده و عرضه کننده‌ی مواد غذایی هستید؛ باز هم تا پایان همراه ما باشید؛
چرا که در پایان نکاتی بسیار مهم را که برای طراحی لیبل و برچسب مواد غذایی باید رعایت کنید را به شما آموزش خواهیم داد.

اهمیت استفاده از لیبل و برچسب بر روی مواد غذاییلیبل غذایی-1

خرید مواد غذایی بیشتر اوفات می‌تواند باعث سردرگمی شود.
تنواع بسیار بالای محصولات و تولیدکنندگان مواد غذایی، طعم‌ها و مزه‌های خوشمزه و بسته‌ بندی‌های شیک و چشم نواز همگی باعث می‌شوند تا انتخاب مود غذایی بسیار سخت و پیچیده شود.
در این بازار رقابتی که در میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی شکل گرفته‌است؛ به نظر شما کدام محصول می‌تواند موفقیت بیشتری کسب کند؟

یکی از نکات بسیار مهم و چشمگیر برای موفقیت در فروش مواد غذایی، استفاده از لیبل‌ غذایی و  برچسب ارزش گذاری مواد غذایی بر روی محصولات است.
این امر هم برای تولیدکننده و هم برای خریدار و مصرف کننده بسیار مهم و حائز اهمیت است.
چرا که طبق بررسی‌های انجام شده، روز به روز به درصد افرادی که به ارزش غذایی مواد و محصولات خوراکی اهمیت می‌دهند؛ افزوده می‌شود و تولیدکنندگان باید این نکات را رعایت کنند.

در ابتدا به بررسی مواردی که خریداران باید به آن‌ها دقت کنند و نکاتی که بر روی برچسب و لیبل غذایی باید در اختیار خریدار قرار دهد؛ خواهیم پرداخت و سپس به بررسی نکاتی درباره‌ی طراحی لیبل غذایی می‌پردازیم.

نکاتی که در خواندن لیبل و برچسب های غذایی باید به آن‌ها دقت کنیم؟

یاد گرفتن اینکه چطور برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید، بفهمید، و مقایسه کنید،
می‌تواند به شما کمک کند مشکلات سلامتی مانند وزن، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را حفظ، مدیریت و کنترل کنید
یا حتی کاهش دهید! از این راهنما استفاده کنید تا به شما کمک کند انتخاب‌های آگاهانه تری انجام دهید.

 

  1. اندازه‌ی سهم و تعداد سهم‌ها

اندازه‌ی سهم، مهمترین بخش برچسب تغذیه‌ای است
و به شما می‌گوید که چه مقدار از این ماده‌ی غذایی، مواد مغذی نوشته شده در ادامه را فراهم می‌کند.
اگر شما بیشتر یا کمتر از اندازه‌ی سهم بخورید، لازم است که بقیه‌ی برچسب را بر طبق آن تغییر دهید.

بعنوان مثال ممکن است اندازه‌ی سهم یک قوطی سوپ، یک فنجان، اما کل سوپ، دو فنجان (دو سهم غذایی) باشد.
اگر شما تمام سوپ را بخورید، باید تمام چیزهای نوشته شده روی برچسب را دو برابر کنید.

  1. درصد ارزش روزانه

احتمالا متوجه شده‌اید بسیاری از موارد ذکر شده روی برچسب تغذیه ای، یک درصد در کنارشان دارند. مهم است که بدانید این درصدها براساس یک رژیم غذایی شامل ۲۰۰۰ کالری در روز هستند.

از آنجا که هر بدن، متفاوت است، برای همه مناسب نیست که ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف کنند. نیاز غذایی روزانه‌ی شما بسته به عوامل مختلف از جمله جنسیت، قد، سن و شد فعالیت، ممکن است بالاتر یا پایین‌تر باشد. تلاش کنید در ابتدا میزان کالری دریافتی بدن خود را بشناسید و همچنین در کنار این مورد، حتما” میزان کالری سایر مواد غذایی را نیز در نظر بگیرید. به طور مثال بدانید میزان کالری یک موز یا میزان کالری یک پیمانه برنج و … چقدر است.

  1. کالری‌ها

کالری‌ها، مقدار انرژی هستند که توسط یک ماده‌ی غذایی تولید می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات در تناسب اندام میزان کالری دریافتی بدن در طول روز است.

  1. کالری از چربی

کمتر از ۳۰ درصد از کالری کلی شما، باید از چربی تامین شود. چربی‌ها میزان کالری بالایی داشته و باعث افزایش رشد ضریب BMI در بدن شما می‌شوند که نتیجه آن چاقی مفرط در بعضی قسمت‌های بدن شما مانند شکم، پهلو و ران پا است.

  1. چربی کل

چربی‌ها با یکدیگر متفاوتند. مقدار چربی کل در لیبل و برچسب های مواد غذایی، نشاندهنده مقدار کل چربی موجود در یک سهم از ماده غذایی پیش روی شما است.

این، مقدار کل چربی موجود در یک سهم است. این مقدار کل، برحسب نوع چربی (اشباع، ترانس، چند اشباع نشده و تک اشباع نشده) که مستقیما در زیر این قسمت قرار دارد، تقسیم بندی می‌شود.

  • چربی اشباع: چربی اشباع را به ۱۰ درصد از کالری کل روزانه‌تان محدود کنید. با توجه به توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، رژیم‌های غذایی که چربی اشباع بالایی دارند، با بیماری‌های مزمن بخصوص بیماری عروق کرونر قلب مرتبطند.
  • چربی ترانس: خطرناک‌ترین و مضرترین چربی، پیش روی شماست.
    تلاش کنید تا از رساندن چربی ترانس به بدن خود، اجتناب کنید.
    چربی‌های ترانس می‌توانند کلسترول بد شما را افزایش و کلسترول خوب شما را کاهش دهند.
    اگر یک ماده‌ی غذایی در هر سهم، ۰.۵ گرم یا کمتر از این مقدار چربی ترانس داشته باشد،
    شرکت‌های غذایی می‌توانند آن را در فهرست «مواد غذایی بدون چربی ترانس» قرار دهند.
    بنابراین علاوه بر مشاهده‌ی برچسب، به لیست مواد تشکیل دهنده نیز نگاه کنید.
    اگر در آن روغن هیدروژنه وجود داشت، یعنی حاوی چربی‌های ترانس است!
  • چربی‌های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده: قسمت اعظم چربی مصرفی شما باید از این منابع تامین گردد.
    نمونه‌هایی از منابع خوب عبارتند از آجیل، روغن کانولا، روغن زیتون و آووکادو.
  1. کلسترول

اکثر افراد باید مصرف کلسترول شان را به ۳۰۰ میلی‌گرم در روز یا کمتر محدود کنند.
این عدد برای افرادی که کلسترول بالا دارند، به ۱۵۰ میلی‌گرم یا کمتر در روز کاهش می‌یابد.
همچنین باید دقت کنید با افزایش سن میزان کلسترول دریافتی بدن باید کاهش پیدا کند تا مشکلات قلبی و عروقی رخ ندهد.

  1. سدیم

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مصرف سدیم را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

  1. کربوهیدراتکل

همانند چربی کل ذکر شده روی برچسب، تقسیم بندی مقدار کل کربوهیدرات‌ها مستقیما در زیر آمده:

  • فیبر: یک ماده‌ی غذایی که ۵ گرم فیبر یا بیشتر داشته باشد، یک منبع خوب فیبر است.
    سعی کنید ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در روز مصرف کنید.
  • قند: قند ذکر شده در برچسب غذایی می‌تواند افزوده یا طبیعی باشد.

لیبل غذایی -2

  1. پروتئین

در این قسمت مقدار پروتئین موجود در ماده‌ی غذایی را به شما نشان دهد.
قسمتی بسیار مهم برای ورزشکاران که در رژیم غذایی خود باید مقدار پرونئین مصرفی روزانه را اندازه گیری کنند.

  1. ویتامین‌ها و مواد معدنی

شرکت‌های مواد غذایی ملزم هستند که مقدار ویتامین A و C را ذکر کنند،
اما ممکن است این کار را بطور داوطلبانه برای سایر ویتامین‌ها نیز انجام دهند.

  1. پاورقی

در زیر ویتامین‌ها و مواد معدنی، یک پاورقی نوشته شده
که مقدار مصرف توصیه شده بر اساس رژیم‌های غذایی ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ کالری را ذکر می‌کند.
اگر مقدار کالری مصرفی شما در این محدوده است، ممکن است این پاورقی، ابزار مفیدی برایتان باشد.

 

خب حالا به عنوان یک خریدار و مصرف کننده‌ی مواد غذایی با لیبل و برچسب مواد غذایی آشنا شدید
و متوجه شدید که هر کدام از این موارد چه اهمیتی بر روی سلامت بدن شما دارند.
در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که تولیدکنندگان باید در نظر بگیرند تا یک لیبیل غذایی بسیار تاثیرگزار، طراحی کنند
تا در نگاه اول بتواند مشتری را جذب کند و در نهایت فروش محصولات خود را به طور چشمگیری افزایش دهد.

 

در طراحی لیبل به چه نکاتی باید دقت کرد؟لیبل غذایی-3

برای شما به عنوان یک خریدار حتما” پیش آمده‌است که در نگاه اول بسته بندی محصول و نوع طراحی آن که شامل لیبل و برچسب مواد غذایی نیز می‌شود، نظر شما را جلب کرده باشد.
به نظر شما چه نوع طراحی می‌تواند اعتماد شما را جلب کند؟ آیا طراحی محصول نیز بر روی فروش آن می‌تواند تاثیرگزار باشد؟

احتمالاً برای شما هم به عنوان یک مشتری پیش آمده که لیبل حرفه‌ای یک محصول عاملی برای جلب توجه شما برای خرید آن محصول باشد.
این می‌تواند نشان از اهمیت لیبل مواد غذایی در بسته‌بندی و تأثیرگذاری آن بر مصرف کنندگان این محصولات باشد.
در حقیقت لیبل مواد غذایی از جمله فاکتورهایی است که در اولین نگاه می‌تواند مشتری را جذب کند و یا از خرید یک کالا منصرف کند.
به همین جهت قصد داریم در این مقاله ضمن بررسی نقش یک لیبل حرفه‌ای بر جذب مشتریان، به نکات مهم و کلیدی در طراحی لیبل‌های مواد غذایی بپردازیم.

اهمیت طراحی لیبل های مواد غذایی

در گذشته، بسته‌بندی تنها وسیله‌ای برای ارائه محصول به مشتری به شمار می‌رفت
و نقش لیبل‌ها نیز در این میان، فقط لیستی از جزئیات محصول جهت آگاهی مشتریان و انتقال اطلاعات به آن‌ها بود.
اما امروزه رویکرد فروشگاه‌های محصولات غذایی و بهداشتی در طراحی لیبل بسیار متفاوت از گذشته بوده
و لیبل به عنوان یکی از مهمترین عوامل جذب مشتری، تبدیل به مؤلفه‌ای کلیدی در راستای تمایز یک محصول نسبت به کالاهای مشابه شده است.
طبق آنچه که تجربه نشان داده، بیشتر از اطلاعات حک شده بر روی لیبل، طراحی ظاهری و رنگ‌بندی لیبل‌های کالاست
که می‌تواند عاملی برای جلب توجه مشتری و تصمیم به خرید محصول باشد.
 زیرا استفاده از رنگ‌های مناسب در بسته‌بندی‌های مواد غذایی، عاملی برای تحریک اشتهای فرد
و افزایش انگیزه خرید محصول مورد نظر در مشتری می‌باشد
.

اصول و نکات مهم در طراحی لیبل مواد غذایی

طراحی لیبل محصولات غذایی و ارائه آن بصورتی خلاقانه و حرفه‌ای نیاز به آگاهی نسبت به تکنیک‌هایی خاص در طراحی و رعایت نکاتی کلیدی در این زمینه دارد.
به کار بردن این نکات می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در ارتقای محصول عرضه شده داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی از این نکات مهم می‌پردازیم.

سادگی و وضوح در طراحی لیبل های غذایی

یک لیبل با طراحی شلوغ و پیچیده می‌تواند باعث سردرگمی مشتری و حتی دلیلی برای انصراف او از خرید محصول باشد،
به ویژه مشتریانی که اولین نکته مهم برای آن‌ها بخش ارزش‌های غذایی لیبل است.
بنابراین استفاده از یک طرح با تصاویر و فونتی ساده جهت انتقال اطلاعات مورد نیاز، می‌تواند
بهترین انتخاب در طراحی لیبل مواد غذایی و در نتیجه کسب رضایت مشتری باشد
.

تطابق طرح لیبل و محتوای درونی

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام طراحی لیبل باید مورد توجه قرار بگیرد تناسب بین طراحی لیبل و محتوای درونی محصول عرضه شده است.
وجود ناهماهنگی میان لیبل و واقعیت محصول، می‌تواند باعث بی‌اعتمادی مشتری به برند مورد نظر باشد.
لذا انتقال اطلاعات صحیح و مطابق با کالا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استفاده از خلاقیت در طراحی لیبل

نوآوری و خلاقیت در طراحی تصویر هک شده بر روی لیبل، رنگ‌بندی و سبک نوشتاری آن از نکاتی بسیار مهم و تأثیرگذار بر مشتری محسوب می‌شود. اصولاً محصولات غذایی خاص نظیر خرما که تفاوت چندانی در بین برندهای مختلف عرضه‌کننده آن وجود ندارد،
با طراحی متفاوت بسته‌بندی و لیبل است که می‌توانند در جذب مشتری موفق عمل کنند.
و یا بطور مثال در خوراکی‌های مختص به کودکان این نکته اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند؛
زیرا یک طراحی شاد و استفاده از رنگ‌بندی جذاب می‌تواند توجه کودکان را تا حد زیادی به خود جلب کند.
در نهایت تمامی این موارد بستگی به خلاقیت طراح در خلق ایده‌ای مبتکرانه و چشمگیر دارد
.

تناسب جنس لیبل با محصول

از دیگر نکات قابل توجه در طراحی لیبل، انتخاب لیبلی با جنس متناسب با محصول است.
این بستگی به میزان انعطاف‌پذیری جنس دارد.
اگر نیاز به حفظ فرم محصول در حالتی خاص دارید، گزینه مناسب لیبل‌های مقوایی است.
در غیر اینصورت جنس‌های گلاسه و نیمه‌ گلاسه انتخاب بهتری برای اجناس انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.
و یا در حالتی که نیاز به محافظت کالا از خیس شدن و ایجاد خش بر روی آن می‌باشد، باید از لیبلی با جنسی مقاوم و ضد آب استفاده شود.

تناسب سایز لیبل با محصول

تناسب میان سایز لیبل و محتوای محصول نیز از نکاتی مهم در طراحی لیبل مواد غذایی به شمار می‌رود.
استفاده از لیبل‌هایی با سایز بیش از حد کوچک و یا حتی بزرگ نتیجه مطلوبی در جلب توجه مشتری نخواهد داشت.

چند اصل کلیدی در طراحی گرافیکی لیبل مواد غذایی

  • هماهنگی ساختار گرافیکی با چاپ
  • توجه به استاندارد بودن سایز و ابعاد
  • وضوح و شفافیت تصویر لیبل
  • استفاده از حاشیه مناسب به نحوی که هنگام برش در چاپخانه به اصل متن خدشه‌ای وارد نشود

کلام آخر

برای موفقیت در طراحی لیبل مواد غذایی باید تلاش کنید ابتدا از زاویه دید مشتری به محصول نگاه کنید
تا با در نظر گرفتن سلیقه مشتری و نکات جذاب برای او، بتوانید یک طراحی حرفه‌ای و موفق داشته باشید.
شما باید با افزایش انگیزه مصرف‌کننده او را جذب محصول کرده و به او حس سالم بودن و کیفیت را القا کنید.
نتیجه رعایت تمامی این نکات نهایتاٌ می‌تواند عاملی برای موفقیت شما در ارائه محصول به بهترین نحو و بالا رفتن میزان فروش باشد.

دسته بندی سایر نوشته ها وبلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرداخت آنلاین

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف های ما زودتر از بقیه با خبر شوید!

نمادهای ما

نماد اعتماد
logo-samandehi
چت آنلاین
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت