رژیم غذایی بدون گلوتن

Posted on
بدون دسته بندی

 رژیم غذایی بدون گلوتن

 گلوتن چیست؟

 گلوتن پروتئینی است که در غذاهای ساخته شده از غلاتی نظیر گندم، جو و چاودار وجود دارد. از آنجایی که جو دو سر حاوی پروتئینی شبیه به گلوتن است، توسط برخی افراد مبتلا به سلیاک قابل تحمل بوده و برای برخی دیگر قابل تحمل نیست. رژیم فاقد گلوتن رژیمی است که به هیچ وجه در آن گندم، جو، جو دوسر و چاودار وجود نداشته باشد.

غذاهای مجاز در رژیم فاقد گلوتن:

  • خشکبار خالص و بدون مواد افزودنی و فرآیند نشده 
  • تخم مرغ 
  • گوشت گوسفند و گوساله
  • مرغ 
  • ماهی و میگو تازه 
  • بوقلمون تازه و فرآیند نشده
  • میوه ها و سبزیجات تازه 

 فرآیند شدن به معنی انجام یک سری مراحل بر روی مواد غذایی است که طی آنها موادی مانند نمک و غیره ممکن است به مواد اضافه شده و طعم و مزه و ماهیت آن ماده اولیه را تغییر دهند. مثلا شنیسل مرغ به علت اینکه گوشت آغشته شده به آرد است دارای گلوتن می باشد. در این حوزه می توان ماهی‌های دودی و یا نمک زده شده را نیز نام برد که باید اکیداً از مصرف آنها اجتناب ورزید.

غلات مجاز در رژیم فاقد گلوتن:

 آمارانت، ذرت و آرد ذرت، گندم سیاه، کتان، آردهای فاقد گلوتن (برنج،سویا، ذرت،سیب زمینی و لوبیا)، ارزن، کینوا، برنج، ذرت خوشه ای یا سورقوم، سویا، تاپیوکا است.

 

 

 

 

مواد غذایی بدون گلوتن برای چه افرادی مناسب است؟

 اگر شما مبتلا به سلیاک هستید سیستم ایمنی بدن شما به دریافت گلوتن واکنش نشان می دهد و منجر به آسیب دیواره دستگاه گوارش شما می شود. این امر منجر به ایجاد علائم سلیاک  مانند اسهال، دل‌درد، نفخ، خستگی و سردرد می‌شود. همچنین افرادی که به سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند نیز می توانند از این رژیم غذایی استفاده کنند. با حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی، سیستم گوارش شما بهبود یافته و علائم شما به تدریج برطرف می شود.

  • بیماریهای خود ایمنی:

گلوتن می تواند یک علت مهم در بروز بیماریهای خود ایمنی از جمله ام اس، بیماری های روماتوئیدی، پوستی و غیره باشد. با استفاده از رژیم بدون گلوتن می توانید تا مقدار زیادی از حجم حملات بیماری های خود ایمنی بکاهید.

  • عدم رشد کافی:

گلوتن به دلیل دشواری هضم و کم بودن ارزش غذایی نمی تواند مواد مغذی کافی برای رشد را در اختیار افراد قرار دهد. رژیم بدون گلوتن با دارا بودن ارزش غذایی بالا و هضم آسان، موجب بهبود جذب ریز مغذی‌ها شده که در نهایت رشد افراد را به حالت عادی باز می گرداند.

  • عوارض گوارشی:

اگر مدام احساس میکنید با نفخ،دل درد، اسهال،و استفراغ درگیر هستید، رژیم بدون گلوتن با بهبود وضعیت هضم دستگاه گوارش شما ،یک راه حل موثر در درمانشما و خلاصی از دردهای مداوم است.

  • کاهش وزن:

در افرادی که که از بیماری سلیاک رنج میبرند،کاهش وزن دراثر تخریب بافت روده و کاهش جذب مواد مغذی اتفاق می‌افتد. استفاده از رژیم بدون گلوتن می تواند موجب شود که بافت روده به شکل سالم خود برگشته و مشکل هضم و جذب مواد مرتفع گردد.