پیشگیری از سرما خوردگی

Posted on
بدون دسته بندی

برای درمان سرماخوردگی، چه خوراکی هایی را مصرف کنیم؟

 

 

 

با شروع فصل های زیبا و دل انگیز زمستان، با وجود تمام زیبایی های توصیف ناپذیر و لذت بخش خود، با کاهش کیفیت هوا و سرما شاهد افزایش میزان سرماخوردگی و آنفولانزا در افراد هستیم و از این رو نیاز است تا مراقبت های ویژه ای را از خود انجام دهیم.

داشتن یک رژیم غذایی خوب و مفید، می تواند در میزان بروز سرماخوردگی ها در این فصل ها، شما را بیمه کند و همچنین در صورت ابتلا به بیماری، در مدت زمان کوتاه تری بتوانید بهبود پیدا کنید.در این مقاله می خواهیم توصیه های علمی و مفید تغذیه ای را برای تقویت بدنتان به هنگام بروز بیماری، در اختیارتان قرار دهیم.

سوپ مرغ:

طبق مطالعات انجام شده در سال 2000 در دانشگاه نبراسکا و همچنین طی پژوهش های دکتر استافان رانارد که در مجله چست چاپ گردیده است، سوپ مرغ  به دلیل دارا بودن ریزدانه های ضد تورم می تواند در بهبود نشانه های سرماخوردگی کاملا مفید و موثر باشد و موجب تقویت بدن و کاهش علایم سرماخوردگی نیز گردد.(جو پرک نیز در بهبود سرما خوردگی نیز بسیار موثر است)

مواد غنی شده با ویتامین D و شیر:

طبق تحقیقات صورت گرفته در بیمارستان ماساچوست، ویتامین D در مواد غذایی غنی شده با این ماده همانند انواع کورن فلکس ها، پودر کاکائو ها، کیک ها و شکلات ها و … به همراه شیر ، می تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی گذارد و افراد بیمار مراجعه کننده به این بیمارستان، غالبا سطح ویتایمن D پایینی را داشته اند و این افراد بیشتر مستعد سرماخوردگی بوده اند.

ویتامین A :

طبق تحقیق صورت گرفته در دانشگاه هاروارد، ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مستقیم و موثری را ایفا می کند و از این رو دریافت این ویتامین می تواند میزان ایمنی بدن شما را افزایش دهد. برای بهره مند شدن از این ویتامین تنها کافی است تا مصرف مواد غذایی دارای سیب زمینی، هویج، سبزی هایی با برگ سبز مانند اسفناج و … را در رژیم غذایی خود افزایش دهدید.

چای سبز:

چای سبز به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار بالا و غنی از آنتی اکسیدان، می تواند میزان ایمنی بدن شما را تا حد زیادی بهبود بخشد و همچنین منجر به درمان گلودرد و سرفه های شما نیز گردد.مصرف این چای در دوران سرماخوردگی بسیار مفید می باشد و توصیه پزشکان در این زمینه برای استفاده هرچه بیشتر از فواید این چای، دم کردن آن با آب سرد به جای آب جوش می باشد تا خواص بیشتری را در خود حفظ کند.

علاوه بر این شما می توانید از چای ماچا نیز که خواصی چند برابر قوی تر از چای سبز دارد نیز بهره مند شوید.

سیر:

سیر به دلیل دارا بودن مواد موثری به نام آلیسین، موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می شود و با دارا بودن مواد آرام کننده طبیعی نیز، منجر به بهبود عملکرد عروق خونی و تسکین سرفه و گلودرد نیز میگردد.

شما می توانید حتی به صورت خام از سیر استفاده کنید و برای استفاده راحت تر از انواع  آبمیوه های طبیعی برای میل کردن سیر استفاده کنید.

بلوبری:

طبق پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه کورنل، نشان داده شده است که بلوبری در مقایسه با تمامی میوه ها از آنتی اکسیدان بیشتری برخوردار است و میتواند در جلوگیری از آب ریزش بینی نیز جلوگیری به عمل آورد.

 

شما میتوانید این میوه خوشمزه را به تنهایی با با ترکیب مواد دیگر، به راحتی مصرف کنید.

چای :

چای سیاه با اضافه کردن ترکیباتی همچون دارچین،رازیانه ،زنجبیل و … میتواند معجونی بسیار مفید در تمامی روز های سال به ویژه در فصل سرما و به هنگام سرماخوردگی باشد.

طبق توصیه انجمن دارویی آمریکا، استفاده از ترکیب دانه رازیانه،شکر یا عسل،سیر،دارچین با چای، به تعداد 3 بار در روز می تواند منجر بند آمدن سرفه و خارج شدن عفونت ها خلط از بدن و گلو گردد.

ماهی:

استفاده از ماهی به ویژه ماهی چرب همانند سالمون یا ماهی تن، می تواند به واسطه داشتن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3، در کاهش التهاب و تورم و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مفیدی داشته باشد.

 

 

زنجبیل:

این ماده به دلیل داشتن ترکیبات ضد ویروسی و توانایی تخریب ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی، قادر است تا در بهبود بیماری شما کاملا تاثیر گذار باشد.

فلفل قرمز:

کپسایسین موجود در فلفل قرمز که دلیل وجود طعم تند فلفل نیز است، با افزایش گردش خون و بازشدگی عروق، منجر به بهبود خون رسانی و در نتیجه بهبود رسیدن مواد مغذی به کلیه نقاط بدن می گردد و قادر است از گرفتگی های سینه و حفره بینی نیز کمک شایانی انجام دهد.

نکته سلامتی:

اگر شما نیز عادت به مصرف شکر کرده اید و یا همانند بسیار دیگر از افراد از طعم شیرین خوراکی ها لذت می برید، باید به سرعت مصرف این ماده خطرناک را کاهش دهید و از شیرین کننده های سالم و مفید جایگزین برای این امر بهره ببرید.

شکر می تواند ایمنی بدن را با کاهش و تخریب گلبول های سفید به سرعت و شدت کاهش دهد و طبق شواهد و مطالعات صورت گرفته و چاپ شده در مجله تغذی بالینی آمریکا، شکر موجود در مواد  غذایی و یا نوشیدنی های شیرین، تا 50% پاسخ ایمنی بذت را تا 5 ساعت کاهش میدهد.

شما می توانید برای این منظور از قطره استویا طبیعی و یا شیرین کننده های مصنوعی برای شیرین کردن نوشیدنی ها و خوراکی های مورد علاقه خود، استفاده کنید.